Кои надписи върху слънцезащитните продукти подвеждат?

Неправдоподобните рекламни послания объркват потребителите и им пречат да направят информиран избор

В разгара на лятото масово се срещат подвеждащи твърдения върху етикетите на слънцезащитните продукти, съобщават от Асоциация "Активни потребители" след проверка.

Сред тях са маркетингови призиви като "Целодневна защита", "Моментална защита", "Водоустойчив" и др. Неправдоподобните рекламни послания объркват потребителите и им пречат да направят информиран избор.

Повечето хора се ориентират по слънцезащитния фактор, който се изписва съкратено с SPF. Той показва степента, в която продуктът предпазва кожата от ултравиолетовите (UVB) лъчи. Действието на кремовете се обяснява по следния начин - когато човек се пече на слъце, минават 15-20 мин. преди да започне да изгаря. Слънцезащитният фактор с индекс 15 би трябвало да предпазва 15 пъти по-дълго, т.е. около 5 часа. Разликата в степента на защита, която осигуряват продукти с фактор над 15, не е голяма. Ако SPF 15 предпазва от 93% от УВ лъчите, при индекс 30 се покрива 97% от ултравиолетовият спектър, а при 50 и 50+ - 98%.

Имайте едно наум, когато срещнете някой от следните надписи върху опаковките на слънцезащитни продукти:

"Ултрависок слънцезащитен фактор"

Слънцезащитният фактор 50 дава само 1.3% повече защита от UVB лъчите в сравнение с фактор 30. По-добре да нанесете по-дебел слой от продукта, отколкото да търсите максимални стойности на фактора.

"Продукти с широкоспектърна защита или "UVA-UVB"

Стойността на слънцезащитния фактор показва степента на защита само от UVB лъчите. За UVA лъчите няма регулация, така че е трудно да се прецени в каква степен филтрите, вложени в съответния продукт, защитават кожата и от UVA лъчи.

"Водоустойчив продукт, целодневна защита"

Някои слънцезащитни средства имат по-дълготраен ефект, но плуването, потенето и забърсването с кърпа намаляват свойствата им. Предпазните продукти трябва да се нанясат отново след няколко часа, за да гарантират защита.

"Sunblock, тотална защита"

Терминът sunblock е подвеждащ, защото създава илюзия, че продуктът блокира всички лъчи на слъцето. Истината е, че предпазва само от най-вредните, при това - в определена степен. На пазара няма средство, което да осигурява "тотална защита".

"Моментална защита"

За повечето слънцезащитни средства не е установено дали трябва да се прилагат непосредствено преди излагането на слънце или известно време преди това, за да имат по-голям ефект. Дерматолозите съветват да се нанесат поне 30 минути преди плаж.

"Без химикали"

Всички предмети, храни, козметика и др., които ни заобикалят, са изградени от химични вещества. Те не са нещо, от което трябва да се пазим, освен ако не са вредни. Производителите на козметика са длъжни да влагат в продуктите си само безопасни химикали, така че твърдения като горното изтъкват несъществуващо предимство.

"Нежен като вода"

На пазара може да попаднете на продукт, който се рекламира с твърдението: "Нежен като вода за очите и кожата на детето ви", а на гърба на флакона с малки букви пише: "При контакт с очите, изплакнете обилно ".